Pages

01 February 2015

Priority Seating


setiap kali naik bus, saya amat tidak selesa duduk tingkat bawah
sebab rase amat conscious terhadap penumpang-penumpang lain..
terfikir 'eh makcik ni cukup tua tak utk saya bangun and offer my seat?'
memang benda ni tak perlu penat fikir sangat pun
kalau di Malaysia memang saya rasa clear-cut sikit antara tua dan muda
tapi di sini kadang-kadang yang tua tak rasa tua sangat
semangat juang mereka masih kuat sampai ke bongkok tiga
kadang-kadang risau kalau mereka feel insulted anggap mereka tak mampu berdiri..
so daripada saya confuse2 fikir perlu offer ke tak seat saya kepada orang-orang lain, saya akan terus naik ke tingkat atas kalau perjalanan bus melebihi 10 minit..

macam besar la sangat kan masalah saya ni
cuma di sini cuma saya nak kongsikan bahawa orang tua mereka berbeza
haritu ade sorang pakcik tu mcm dah jalan pon takdela stabil sangat..
saya bangun dan offer seat saya..
lantas die berkata 'so, what about you?'
erk..takkan saya nak cakap yang saya masih muda dan masih bertenaga gagah perkasa kan
so saya jawab aje 'my stop is just few stops away'..

tiba-tiba teringat naik #londonredbus ngan Mummy and Daddy aritu
winduuu...


No comments: