Pages

04 January 2017

Tom Yum ต้มยำ Resipi Mudah Campak-Campak


 ต้มยำ
Tom Yum
was once my favourite dish

Paih request nak tom yum yang ada santan macam makan dekat Phuket haritu
saya tak pernah masak pun sebelum nih

saya combine je beberapa resepi online 
Tom Yum ada banyak jenis
yang saya buat adalah Tom Yum Nam Khon (ต้มยำน้ำข้น)



Ingredients:

  • Santan ~ 2 cawan
  • Air ~1 liter
  • 2 labu bawang putih
  • 1 biji bawang besar (onion)
  • limau kasturi (lime) 
  • serai ~5 batang 
  • daun limau purut (Kaffir lime leaves)
  • cili padi (mengikut kepedasan)
  • 1 cube Knorr Tom Yam
  • lengkuas (Galanghal)
  • oyster mushroom
  • tomatoes ~ 4 bijik
  • daun ketumbar/Coriander leaves/Chinese Parsley/Cilantro 
  • SEAFOOD - selalunya shrimp 



didih air
masukkan garlic + serai + cili api + daun limau + galanghal
did few minutes

saya masukkan kiub tom yam Knorr
selalunya saya tak masukkan sebab tak suka bahan perasa
tapi sebab nak cuba betul-betul ikut resepi
tapi resepi banyak ajar guna pes tomyam
tapi saya mmg no-MSG kitchen
(ok, dalam kiub tu adela 1-2gram kot MSG hehe)

then masukkan seafood (kali ni saya guna ketam dan udang)
then oyster
and saya sendiri tambah vegies dalam tomyam 
sebab saya malas masak lain untuk sayur

santan masuk paling last sepatutnya..
lepas tu boil sekejap je, then tutup api
(saya silap TERmasukkan santan dulu sebelum seafood)


inilah hasil akhir nya.
kurang merah.
sebab cili saya pedas sgt.
and santan pecah.
tapi rasa, boleh lah!

garam gula secukup rasa okeh.
btw, kalau rajin, sayur tu buat goreng mixed vegies dengan oyster sauce.
plus telur dadar panas gebu.

ni semua campur-campur resepi online dan mak tanya jiran kami yang orang thailand



No comments: