Pages

09 July 2005

aku mmg suke bace cerpen kat tokeikedai..cite yg camni mmg byk dah aku bace..tp nih pendek skit utk aku paste kat blog aku.

.:: Realiti buatku..... ::.
Posted on: Apr 25, 2004 - 12:59 PM by nurul_fatin_fatihah

Mereka kata aku gila menanti yang tak pasti dan bukan realiti. Menagih sesuatu yang tak mungkin aku kecapi. Kenapa semua orang tak percaya pada ku? Kenapa pula ini mesti dijadikan sebuah dongengan kerna ia benar-benar berlaku……..padaku….CLINK ! CLINK!“mm…..sapa plak pm aku nih?”, tersentak dari lamunan ketika membaca email. ID yang tak aku kenal. “Camner lak dapat id aku nih? Oo…maybe kat chat room kot”, getusku sambil membalas salam yang diberi.Aku berbual ringkas dengan nya. Rupanya dia merupakan senior di Universiti yang sama, Cuma kampus yang berlainan. “La…senior ah!”, bisik hatiku. Namun aku rasa senang sekali berbual dengannya walaupun sekadar berbual kosong. Benar-benar kosong! Hari nih tambahlah kenalan ku di dunia cyber…..abg Shaiful….Dunia cyber adalah dunia yang aku kenali sejak habis tingkatan 5. Apatah lagi bila memasuki IPT yang segalanya internet. Nota atau latihan semuanya harus di cetak dari internet. Maklumlah IPT based on Multimedia. Selain dari membuat tugasan-tugasan yang diberikan pensyarah, chatting juga merupakan kegemaranku. Boleh dikatakan, jejak je kaki ke rumah mesti tak lupa utk on PC. Lagipun, jarak rumah dan kampus tak jauh just drive there ma….^_^ so tabiat aku mmg mengadap pc..

************************************************************************

Seperti biasa waktu malam lah, waktu paling sesuai untuk mengadap PC setelah menyiapkan homework dan study. Dimulakan dengan check e-mail, pastu log-in YM. “Nak masuk room apa plak hari nih ek? Mm…brother tu tak online lah…mana dia? Bertapa ker? Hehehe”,aku melayan hatiku sendiri. Sejam lebih aku dok melayan karenah member chatting lain. Pastu rasa bosan... “Ala....surfing lah sat!”, hati ini membuat keputusan. Akibat kebosanan akhirnya aku tertidur di depan PC.CLINK! CLINK!BUZZ!!BUZZ!!“Adus.....sakit telinga aku!”, aku terjaga dari tidur. “Uiks! Brother tu ah!”, terus senyum. Kenapa aku senyum? Dia ker yang aku tunggu? La...apa nih? Tak faham.....Perbualan ringkas malam tu membuatkan aku senyum sampai esok hari. Angah pening tengok aku. Kenapa aku rasa macam dia baik sangat malam tadi? Dia ambik course software engineering rupanya and lagi dia tu senior aku tua dua tahun. Tapi he’s cool tak mcm senior lain yang aku jumpa dalam chatting...asyik tanya pasal study jek. Dia...open and boleh berkawan...best! “Wei along! Ko kena virus senyum ker apa nih?”, aku tersentak dari lamunan. Jeritan Angah buat aku terpandang pada jam yang telahpun menunjukkan aku dah lewat nak pi kelas. Mampos! Dengan sepantas kilat, aku siap ala kadar jek...ala janji wangi dan segar. Start engine and press minyak ala tahap cipan...akhirnya sampai gak kat kelas. Lewat 10 minit....nasib baik lecturer tak mai lagik...heheheDalam kelam kabut aku kuarkan buku nota and bersiap untuk lecture hari nih. OK! I’m ready...hehehe....uiks...pesal dok ingat lagik kat abg senior tu ...alahmak! zizie concentrate bebeh!

************************************************************************

“Zizie ada bf?” , alamak soalan sijil mana dia pakai nih. Apesal aku tiba-tiba blur nak jawab nih. “Zie nih bukannyer cantik...jadik tak mungkin ada yang terlekat”, apesal lah ayat aku nih puitis sangat. Woi, minah jiwang! Wake up! Sejak dari persoalan itulah, aku merasakan perhubungan kami jadi bertambah erat. Dan tajuk perbualan pula lebih menampakkan kematangan. Bila ditanya-tanya rupanya dia pernah belajar di kampus aku nih. Hanya untuk setahun jek katanya sebab pra-degree, macam aku sekarang ni lah. Cuma bezanya aku akan stay kat sini dia pulak sambung pengajian kat kampus sana. Dia janji nak guide aku dalam study. Katanya boleh kasik kata perangsang, nak ajar dia bukannya depan mata. Well, aku tak kisah sebab hari-hari aku chatting ngan dia. Dan aku mengaku...aku memang nak chat dengan dia hari-hari! And one more thing, dia nih budak scorer...boleh kata 4 flat student ah! Alahmak...rasa cam tak layak plak! La.....layak untuk apa nih????!!!

************************************************************************

“Zizie, tak lama lagi hari kekasih kan?”“Ha ah....napa?”“Err...errr...takder apa”“Abang, nak tau tak? Tadi kat kampus ada satu mamat nih...ada ke dia kata dia suka kat zie”“Bis tu? Zie pulak camner?”“Uiks! Zie apa lagi...cakap no lah! Tak mo ah satu kampus...one more thing dia not my taste...”“La....napa kata camtu? Then that guy tak kisah ke zie kata gitu? U really dont like him?”“Tak mungkin zie suka padanya......my hearts is not belong to him”“Then with whom?”Ha....nih yang aku tak mampu nak jawab. Aku sendiri tak pasti. Milik siapakah hati ini? Aku tak pasti ianya realiti atau hanya ilusi kerana ia milikmu abang.....waduh! camner ni?

************************************************************************

“Zie pernah bercinta?”“Pernah! Tapi boleh dikatakan cinta monyet lah..tak kesampaian sebab masih study ma..Abang?”“Pernah gak...tapi tak kesampaian gak”“Zie nih macam mana orangnya?”“Buruk, hodoh...simple and nice....hehehe...Err...kalau zie nak call abang boleh?”“La...why not?”Sejak dari hari tu, aku sering gak call dia. Hanya untuk bertanya khabar. Selebihnya di PC inilah....namun yang sebenarnya aku rindu pada suaranya ^_^“Zie....do u love anyone?” seriusnya.....“Maybe...why?”...“Err....takperlah...tanya jek”“Hmmm...la...napa nih? U sound so different....tell me”“err,,,really nothing...really!!”Ah...tak puas hati nih....hari nih tak kira nak tanya gak!!“Hallo..assalammualaikum...abg shai....”“W’salam...yes zie”“Do u love me?”“mmm........maybe....u?”“maybe too.....hehehe”“nak declare ker nih, bang? Are u sure?”“what do u think?”Maka tepat pada 10 februari 2001 aku telah declare ber couple dengan insan yang bernama Muhammad Shaiful. Bermulalah...kisah cinta cyber yang tak mungkin ramai yang akan menerima hakikat kewujudan cinta aneh ini....

************************************************************************

Abang shaiful nih strict orangnyer. Dia bukanlah insan yang romantis tapi katanya sejak mengenali diriku dia ingin menjadi seorang yang romantis dan pandai berkata manis. Kalau aku rindu padanya, akan ku peluk bear POOH yang diberikan kepadaku....muah! tak terlepas ciumanku dipipi POOH...aku benar-benar sayang padanya...Kami juga tak terlepas dari pergaduhan. Walaupun tak bersua, pastinya kami juga ada karenah masing-masing. Pergaduhan pertama ku.....selepas membaca email kiriman dari seorang insan di e-mailku dia jadi terlalu marah dan cemburu!“I dah baca ur e-mail! And sampai hati u buat abang begini?” siapa lelaki tu?”Begitulah bunyi SMS yang aku terima......mesti payah nak jawab kan? Aku bukan curang tapi itu adalah seorang insan yang sebenarnya mencintai adik ku....bukan aku....Cuma dia masih menghantarnya melalui emailku...pasti ramai yang tak bleh nak percaya kan? Begitu juga dengannya...setelah ku terangkan dan berjanji untuk suruh lelaki tu stop...ha...barulah dia ok...hehehe...cemburunya dia....muah!

************************************************************************

Benar kata orang.,..indah bukan lah untuk selamanya....dah hampir 3 minggu....abang tak call...tak balas email...aku pun tak mau nak call...sengaja tak nak berhubung...tapi aku rindu padanya...hati nih memberontak!!“Mana nih bang? Napa dah lama tak call zie? Zie tak call... abang pun tak call? Apa masalahnyer nih?” begitulah bunyi email kiriman ku genap 3 minggu tanpa berita....“ Look Zizie! Adakalanya i bukan makhluk yang perfect.,....and i bukannya takder kerja lain. Kalau u rasa i nih mengabaikan u....apa kata kita brake jek?”Retak terus hati aku. Napa pulak dia nak brake macam nih jek? Padahal aku cuma mempersoalkannya? Mungkin kah soalan ku mengguris hatinya.... atau mungkin aku telah hilang dari hatinya....Tau tak betapa aku menyayangimu....tau tak???5 bulan usia perkenalan kita.....kau buat macam nothing....walaupun dunia cyber aku dah rasa cam tamparan hebat...macam mana kalau realiti...aku jadik tak keruan.....jantan all the same!!

************************************************************************

“Zie, i mintak maaf.....i miss u...i dah buat silap....i really want u back”“Why?”“Zie please....i know u takkan maafkan i....but please give me a second chance”“ A second chance will make lots of thing different.....u faham kan?”“Cubaan terakhir buatmu sayang......cubaan terakhir!!” hati ini merintih.Bodoh ke aku menerima kembali dia dalam hidup ku? Walau hanya seminggu kami berpisah, parutnya tetap ada dihati. Tapi....kerana hati ini masih mencintai dan menyayangi nya...aku terima dia hadir dalam hidup ku...Hari-hari selepas ini, benar lain sekali. Aku lebih berhati-hati dalam membenarkan cintanya hadir dalam hati. Aku lebih matang dalam mengenal erti setiap perilakunya...dan aku takkan rasa mudah goyah andai kata perpisahan terjadi kembali. Aku pasti ia akan jadi kembali.

************************************************************************

“Abang, zie rasa kita berdua tau dan sedar apa yang kita mahukan sekarang ini. Dan Zie rasa memang ini merupakan jalan yang terbaik.”“Abang faham...and abang juga setuju....maafkan abang”“Its ok...sebab zie juga dapat merasakannya...sebelum memutuskannya....zie nak ucap Happy Anniversary 1st and last!“Kita still friends kan?”“Of course...and it is forever...”Air mata menitis sebaik sahaja mengucapkan salam terakhir kepadanya. Kad yang ingin diberi remuk ditangan....Benarkan perpisahan terjadi kembali? Walaupun kami telah berpisah kami masih berkawan dan aku telahpun bertemu dengannya....Hari ini aku belek lagi kad yang telah kuremukkan itu....dan bersama kad itu ku baca surat yang tak pernah sempat aku poskan....Assalammualaikum,Buat pertama kalinya, dalam hidup ini.....zie merasakan satu kebanggaan kerana berjaya mencuri hati abang...Tak sangka dalam karenah kita bersama..kita mampu pertahankan tugu ini selama setahun...Sungguh zie tak duga, tugu yang rapuh dan hanya menunggu masa untuk tumbang ini mampu bertahan sebegitu lama....Nak tau kenapa zie sayangkan abang?Segalanya pasti terjawab kalau abang cuba untuk mengingati setiap saat kita berchatting. Kemesraan yang terpamir dalam setiap tutur cara abang menjadi sumber kuasa buat azie. Abang bukanlah sebarangan yang mampu mengucapkan sayang kepada insan lain. Abang punya prinsip diri...Tak semua lelaki mampu mempertahankan prinsipnya ketika berkasih...Tapi abang mampu....dan percayalah...zie kagum dengan abang!Biar orang kata abang ego...zie tak endah...kerana zie harus terima semuanya...yang baik dan yang buruk...mengubah seseorang mengikut citarasa kita, bukanlah berkasih namanya..Abang,Adakalanya zie takut..takut sekiranya perhubungan ini berakhir..krn kasih zie terhadap abang sudah terlalu mendalam. Zie tak mampu untuk menahan...kerana setiap hari, kasih ini makin mendalam....Tapi bang....andainya perpisahan terjadi jua...zie pasrah....dan sanggup melepaskan abang. Cukuplah sekadar penerangan ringkas dari abang....Ikhlas dari hati ini....terima kasih menyayangi diri ini...HAPPY ANNIVERSARY 1st..~Zie~Walaupun dia hadir hanya bagai ilusi tapi cintanya realiti buatku...

No comments: